Translate

Κυριακή, 8 Οκτωβρίου 2017

ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΕΡΕΜΙΑΣ, ΚΑΤΑΦΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ

ΘYMIAMA
«Θυμίαμά Σοι προσφέρομεν, Χριστέ Θεός μν, ες σμήν εωδίας πνευματικς»
βδομαδιαο περιοδικό ριθμ. φύλ. 22
Συντάκτης: πίσκοπος ερεμίας
IEΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΕΩΣ

ΔΟΓΜΑΤΙΚΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ
ΚΑΤΑΦΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ

1. Στό προηγούμενο κήρυγμα, δελφοί χριστιανοί, σς μίλησα γιά τήν γνώση τοΘεοκαί σς επα τι δέν μπορομε μες οπεπερασμένοι νθρωποι νά γνωρίσουμε τόν Θεό. μως, σς επα, δέν χουμε καί πλήρη γνοια τοΘεο, γιατί Θεός μς πεκάλυψε τόν αυτό Του καί μέ τήν «φυσική», λλά κυρίως μέ τήν «περφυσική» ποκάλυψή Του. «Φυσική» ποκάλυψη εναι τό μεγαλεο τοΘεοστήν φύση, στήν δημιουργία Του. Καί βλέποντας καί μβαθύνοντας τά θαυμάσια τς δημιουργίας, θαυμάζουμε τόν Δημιουργό της Θεό καί λέγουμε: «ς μεγαλύνθη τά ργα Σου, Κύριε, πάντα ν σοφίᾳ ἐποίησας» (Ψαλμ. 104,24). Περισσότερο μως Θεός πεκάλυψε τόν αυτό Του μέ τήν «περφυσική» Του ποκάλυψη, τήν ποία κανε σαρκωθείς Υός τοΘεο, Κύριος μν ησος Χριστός καί εναι γραμμένη στήν Καινή Διαθήκη. Ἡ ἀποκάλυψη ατή εναι τέλεια καί δέν μπορενά πάρξει πιό τέλεια πό ατήν. Γιά νά κατανοήσουμε μως τήν τέλεια ατή ποκάλυψη, πρέπει νά γίνουμε καί μες «τέλειοι». Γιατό μόνον οἱ ἅγιοι ννοον καλς τά λόγια τοΧριστοκαί τν γίων ποστόλων. Γιατί τά λόγια ατά εναι θεόπνευστα λόγια καί πρέπει κανείς νά χει τήν Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος γιά νά τά ννοήσει. Καί τήν Χάρη ατή τήν χουν οκαθαροί στήν καρδιά καί ατοί εναι οἱ ἅγιοι.
2. λλά γιά νά σς π, χριστιανοί μου, τήν πλήρη λήθεια, δστήν γπού ζομε, δέν μπορενά χουμε τέλεια γνώση τοΘεο. Ὁ ἀπόστολος Παλος μιλεγιά «πίγεια» καί «πουράνια» γνώση τοΘεο. Καί γιά τήν «πίγεια» γνώση λέγει τι εναι «κ μέρους» καί «δι᾽ ἐσόπτρου ν ανίγματι» (Α´ Κορ. 13,9.12). Τό «κ μέρους» σημαίνει τι να μόνο μέρος πό τήν γνώση τοΘεοκατέχουμε. Καί τό «δι᾽ ἐσόπτρου ν ανίγματι» σημαίνει τι γνωρίζουμε τόν Θεό σάν πό μεταλλικό καθρέπτη. Τόν γνωρίζουμε θαμπά καί μέ τόση τέλεια, στε νά μς μένουν πολλά ανίγματα πού δέν μπορομε νά τά ξηγήσουμε. τσι ρμηνεύεται τό «δι᾽ ἐσόπτρου ν ανίγματι» πού λέει ὁ ἀπόστολος Παλος σχετικά μέ τήν γνώση τοΘεο, πού χουμε δστήν γοἱ ἄνθρωποι. Στόν ορανό μως οἱ ἅγιοι θά χουν τέλεια γνώση τοΘεο. πως τό λέγει ὁ Ἀπόστολος, θά γνωρίσουν τόν Θεό «πρόσωπον πρός πρόσωπον» (Α´ Κορ. 13,12)! , πως τό λέγει Εαγγελιστής ωάννης, «μοιοι ατῷ ἐσόμεθα, τι ψόμεθα ατόν καθώς στιν» (Α´ ωάν. 3,2)!
3. τσι, γιά τήν γνώση τοΘεοῦ ἐδκάτω στήν γ, καί ατοί οἱ ἅγιοι Πατέρες ναγκάζονται νά χρησιμοποιήσουν τήν «ποφατική» θεολογία, ταν μιλον γιά τόν Θεό. Τί σημαίνει ατό; κοστε, δελφοί, νά σς τό ξηγήσω: ταν προσευχόμαστε στόν Θεό λέμε πολλά καί διάφορα πίθετα γιά νά κφράσουμε πόσο καλός καί πόσο μέγας εναι. Λέμε, δηλαδή, «Θεέ μου εσαι γιος, εσαι πάνσοφος, εσαι παντοδύναμος, εσαι δίκαιος, εσαι πανταχοπαρών, εσαι... εσαι». Μιλώντας στόν Θεό μέ ατό τόν τρόπο, προσπαθώντας, δηλαδή, μέ διάφορα λόγια νά κφράσουμε τό τί εναι Θεός, ατό λέγεται «καταφατική» θεολογία. κεῖ ὅμως πού μέ τήν «καταφατική» θεολογία λέμε καί λο λέμε πίθετα καί λόγους γιά νά κφράσουμε τό μεγαλεο τοΘεο, καί παρόλα ατά νοιώθουμε τι δέν τό πετυχαίνουμε, κάπου σταματμε, γιατί δέν χουμε τί νά πομε περισσότερο καί λέμε: «Θεέ μου εσαι, εσαι..., δέν μπορνά ππόσο μεγάλος καί γιος εσαι, εσαι το πν», καί σταματμε!... Ατός δέ λόγος πού επαμε, τι «δέν μπορομε νά πομε πόσο γιος εναι Θεός» καί σιωπή μας πιά στόν λόγο μας γιά τόν Θεό, ατό λέγεται «ποφατική» θεολογία! Καί πως μέ τήν «καταφατική» θεολογία δοξάζουμε τόν Θεό, τό διο καί μέ τήν «ποφατική» θεολογία, μέ τό νά λέμε τι «δέν μπορ», «δυνατ» νά μιλήσω γιά τόν γιο καί περτέλειο Θεό, καί μέ τόν τρόπο ατό, λέγω, δοξάζουμε τό διο καί κόμα περισσότερο τόν Θεό.  Μέ τόν ρνητικό ατό τρόπο δοξάζουμε περισσότερο τόν Θεό πό σο τόν δοξάζουμε μέ τήν «καταφατική» θεολογία.
4. πό τά παραπάνω πού σς επα σχετικά μέ τήν γνώση τοΘεο, δελφοί μου χριστιανοί, καί σατό καί στό προηγούμενο κήρυγμά μου, φαίνεται μιά ντιφατική δός γιά τήν θεογνωσία, γιά τήν γνώση, δηλαδή, τοΘεο. πό τήν μιά μεριά Θεός μς παρουσιάζεται ς καταληπτός, τι, δηλαδή, τόν γνωρίζουμε καί τόν καταλαβαίνουμε («καταφατική» θεολογία) καί πό τήν λλη μεριά μς παρουσιάζεται ς κατάληπτος καί γνωστος («ποφατική» θεολογία). τσι εναι! Θεός εναι καί γνωστός καί γνωστος, καί κρυμμένος καί ποκαλυμμένος, καί νώνυμος καί πολυώνυμος. Ατή εναι «διπλόη» τοΘεο, γιά τήν ποία σς λεγα στό προηγούμενο κήρυγμά μου. λλά, ατή προέρχεται πό να λλο μεγάλο καί σοβαρό δόγμα τς πίστης μας, γιά τό ποο θά σς μιλήσω στό πόμενο κήρυγμα.

Μέ πολλές εχές,
Μητροπολίτης Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως ερεμίας